Page 12 - Güzel Vatan Gazetesi Sayı:116
P. 12

12       YORUM






                  türkiye’nin tarihteki tatili bitmeli!










                                   Yurdal
                                 KILIÇER

                           ykilicer27@gmail.com



          Bir taraftan PKK/PYD diğer taraftan
          İşid/Daeş her ne halt ise… Boko Haram,
          El-Kaide, Taliban vs vs vs. Ülkemiz ve
          İslam dünyası dinsel, ülkesel, bölgesel
          olarak bizden olduklarını iddia eden,
          hepimiz için ya da bir kısmımız için ken-
          dilerini feda ettiğini söyleyen pek çok eli
          kanlı, terör örgütünün yuvası haline geldi.
          Bu ne idüğü belirsiz yapılanmaların
          ortaya çıkışlarına ilişkin tarihsel, kültürel,
          düşünsel nedenleri sorgulamadan, her-
          gün lanetler okuyup, kınamalar ile zaman
          zaman geçirip duruyoruz. Aynaya bakma
          dönemi geldi de geçiyor bile. Zaman,
          tarihin aynasına bakma zamanıdır.
          Yaklaşık ikiyüz yıldır köklü bir medeniyet
          krizi yaşıyoruz. Sarsıcı, oluk oluk kanın
          aktığı bir buhran ile karşı karşıyayız.
          Modern Batı’nın, modernleşme ve aydın-
          lanma süreci diye adlandırdığı Rönesans   inançsal, düşünsel temele; nesep asabiye-  kadim olması, başka kültür ve mede-  şey üretmeyen, başkalarının ürettiklerini
          ve Reform hareketleri ile başlayan ve   sinde ise, kurucu iradeye yani uygulama-  niyetler ile karşılaşıldığında, o kültür ve   tüketmekle idare etmeye çalışan (zorla-
          tüm dünya medeniyetler tarihine mey-  ya, insan-mekan-zaman unsuruna dikkat    medeniyetler içerisinde eriyip, yok olma   nan), bir süreç yaşamıştır.
          dan okuyan bu tarihsel süreç, Batı dışı   çekmektedir. ‘Sebep asabiyesinin’ sorusu   yerine; o kültür ve medeniyet ile ilişkiye
          medeniyet havzalarında yıkıcı sonuçlar   ‘Ne’ dir. Sebep Asabiyesi, bir medeniyetin   girip, etkileşip kendini yeniden üretmesi,   Bu nedenle Türkiye ve islam dünyası,
          doğurmuştur. Toynbee’nin deyişi ile, bu   yaratıcı ruhu, Ontolojik referansı ‘Ne’ dir   yenilenmesine neden olur.  tarihte uzun bir yolculuğa çıkmıştır.
          süreçte 26 medeniyetin 16’sı yok olmuş,   sorusunun cevabını arar. İslam’ın temsil   Bu da Toynbee’nin dediği gibi, temas,   Ancak, hala geçmiş birikimi ile eski kadim
          9’u fosilleşmiştir.                 ettiği medeniyetin bu soruya cevabı,   cevap üretme ve yeniden meydan   coğrafyalar olan üç kıtanın hem coğrafi
          Yaşanan bu yıkıcı, uzun buhran dönemi,   yani İslam medeniyetinin yaratıcı ruhu-  okumayı doğurur. Ancak, yazının başında   hem de düşünsel dinamikleri bakımından
          Batı dışı medeniyetler üzerinde epsito-  nun merkezinde yaratıcı (ALLAH) vardır.   da söylediğimiz gibi, Nietzche’nin dediği   merkez ve kavşak bir noktada yer alan
          molojik (Bilgi kuramı. Bilginin temelini,   Ontolojik (varlık) dizinin merkezinde Allah   ‘çürütücü’ ve ‘çözücü’ yıkıcı Modern Batı   Türkiye’nin yeniden bir tarihsel sıçramaya
          referanslarını, bilim alanında uygulanan   vardır; Tevhid, ahlak, hak, adalet özgürlük   Medeniyeti karşısında İslam Dünyası iki   öncülük etme potansiyeli mevcuttur.
          yöntemleri, sınır ve güvenilirlik bakımın-  ve merhamet vardır. Ve bu temel, toplum   yüz yıldır, yukarıda belirttiğimiz ‘ne’ ve   Bunun için Türkiye’nin tarihteki uzun ta-
          dan inceleyip araştıran felsefe dalı) ve   içindeki tüm ilişki şekillerini biçimlendirir.   ‘nasıl’ sorularına kendi cevaplarını vere-  tiline artık bir son vermesi, kendi tarih ve
          ontolojik (Varlık bilimi, var olanın, varlığın   İnsan-insan, insan toplum, İnsan-devlet,   rek, evrensel tarihten beslenen ve onu   medeniyet temelini oluşturan ve yukarı-
          özü, referansları üzerine bilim) bir kopuş   insan-doğa, devlet-insan, devlet-toplum,   besleyen bir hal alarak, kendi normla-  da ‘sebep asabiyesi’ diye kavramlaştırılan
          ve krize neden oldu. Bu krizin İslam dün-  devlet-devlet, devlet-doğa ilişkilerinin   rını eksen alıp, başka kültürlerle ilişkiye   ‘yaratıcı ruh’una, kaynağına geri dönmesi
          yasındaki yansıması, hem İslam ile hem de   temeli ‘ne’dir sorusunun cevabı budur.  girerek kendini reforme etmek, yeniden   ve bu yaratıcı ruhun referansı ile, za-
          diğer İslam dünyası dışındaki dünya ile sığ   ‘Nesep Asabiyesinin’ sorusu ise, ‘Nasıl’dır.   üretmek, dönüştürmek yerine; kendini,   man-insan ve mekanı yeniden düşünüp,
          ve sahte ilişkiler kurmamıza şeklinde oldu.  Burada devreye yukarıda belirttiğimiz   zamanı, tarihi ilkel bir okuma ve düşün-  yeniden üretmesi ve yeni zamanın ruhu-
          Tarihin ilk sosyoloğu olarak kabul edilen   üzere, insan-mekan-zaman unsuru   me ile kendine, kendi referanslarına dahi   na uygun modeller geliştirmesi gerekir.
          İbni Haldun, yine tarihin ilk sosyoloji kitabı   girmektedir. Sebep teorisinin cevabını   zıt, düşman sonuçlara varmıştır.  Ve bu   Böyle bir sıçramayı yapan Türkiye, hem
          olarak kabul edilen Mukaddime adlı   inanç ve fikriyatını merkeze alarak, in-  sonuçlar bugün karşımıza, PKK, İŞİD/  modern batı uygarlığının çözücü, çöker-
          eserinde, asabiye teorisini geliştirmiş ve iki   san-mekan ve zaman denklemine uygun   DEAŞ, BOKO HARAM, EL KAİDE, TALİBAN   tici, yıkıcı, vahşi yanı için tüm insanlığa,
          tür asabiye biçimi olduğunu belirtmiştir.   çözümlerin, tatbikata, uygulamaya dö-  ve mezhep kavgalarını ortaya çıkarmıştır.  hem de Pkk, İşid/Daeş, Boko Haram, El
          Birincisi, sebep asabiyesidir; ikincisi nesep   külmesi neşvünema bulmasıdır. Aslolan   Ve yine maalesef, Türkiye de, kendi İslam   Kaide, Taliban gibi İslam coğrafyasının
          asabiyesidir. İbni Haldun, sebep asabiye-  bir fikrin varlığı değildir, o fikrin uygulan-  medeniyet iddialarından vazgeçtiği için,   baş belası olan sonuçları doğuran fikri-
          sinde, bir medeniyetin oluşması için ya-  masıdır. Hayat bulması, hayat olmasıdır.  kendi sorularına kendi cevaplarını bula-  yattan kurtuluş için tüm insanlığa yeni
          ratıcı ruha, ontolojik zemine ve referansa,   Sebep ve Nesep asabiyesinin güçlü ve   madığı için uzun bir süredir, kendisi bir   bir nefes sunabilir.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17