Page 14 - Güzel Vatan Gazetesi Sayı:115
P. 14

14       YORUM







                                                                                                                      binaenaleyh bu dünyada adeta cenneti
                                                  tarih felsefesi açısından                                           Son iki yüz yılın ve içinde yaşadığımız yüz-
                                                                                                                      yaşayacağı yönündeydi.

                                    Oğuz                                                                              yılın genel ve özel ölçekli tüm savaşları/so-
                                                                                                                      runları gösterdi ki, modernist / hümanist
                               Aydoğan                                                                                yorumların “ Her şey insan içindir..!” iddiası

                    oguz.aydogan@ogunhaber.com  milli eğiTim                                                          ancak bir slogandan ibarettir.
                                                                                                                      Modern batı medeniyeti bir taraftan
          Eğitimin içinde olan bireyler olarak                                                                        teknik buluşlarla insanların / ulusların dün-
                                                                                                                      yasını görece bir cennete çevirirken, yine
          “milli eğitim” kavramının tarihi ve terimsel   kaVramı                                                      aynı teknik buluşlarla insana dünyayı dar
          anlamları üzerinde ne kadar düşünüyoruz                                                                     etmiştir. Hem iç hem de dış dünyası epey-
          / düşünüyor muyuz?                                                                                          ce hırpalanan günümüz modern insanı ve
          Bu sorunun cevabı bizim eğitime dair                                                                        bu modern insana yol göstermeye çalışan
          bugüne kadar ve halen yaşadığımız tüm                                                                       entelejansiya, bu “yeni” insanın kapitalist
          meselelerin üstesinden gelebilmemizin                                                                       dünya imparatorlarının değirmenine su
          ön şartıdır dersek herhalde abartmış                                                                        taşımak için “yenileştirildiğini / eğitildiğini”
          olmayız. Bağlı bulunduğumuz bakanlığa                                                                       ve batı endeksli tüm eğitim hizmetlerinin
          ad olacak kadar hususiyet arz eden bu iki                                                                   insanı kendisine / tabiata yabancılaştırdı-
          kelime üzerinde tüm eğitimcilerin yeterin-                                                                  ğını ancak 20.yy’ın sonlarına doğru ifade
          ce durmuş olması eşyanın tabiatı gere-                                                                      etmeye başlamıştır. Lakin  modern kapi-
          ğidir. Zira burada diğer pek çok kelime                                                                     talizmin dayattığı değerleri postmodern
          arasından tercih edildiklerine göre millilik                                                                yorumlarla tenkit süzgecinden geçiren
          ve eğitim kavramları eğitimciler olarak                                                                     muhalif bazı batı entelektüellerinin bu
          hepimizin neyle nasıl meşgul olacağımızın                                                                   gayretleri de acaba yeni dünyanın efendi-
          köşe taşlarını oluşturmaktadır.                                                                             lerinin sonu gelmez hırslarından vareste
          Peki, tek tek ve bir bütün olarak baktığı-                                                                  midir diye düşünmeden de edemiyoruz.
          mızda “ milli eğitim” kavramı neyi ifade                                                                    Eğitime, insana ve modernizmin diğer tün
          ediyor ? Her şeyden önce bu iki kavramla                                                                    unsurlarına karşı bazı haklı itirazları olsa
          anlatılmak istenen kanaatimce milletin                                                                      da postmodern yorumların neredeyse
          eğitilmesi meselesidir. Peki millet neden   külliyen geçersiz ilan etti. Böylece “eskinin”   kendi yüksek kar anlayışlarının önünde   tamamı modernitenin yeni bir yorumu
          ve nasıl eğitilmelidir. İşte bu noktada   tüm unsurlarıyla ortadan kaldırılıp başta   engel olarak görenler hemen bu sistemin   olup batının kendisini “ıslah” hareketinden
          konunun daha bir sarahat kazanması açı-  insan bireyleri olmak üzere “eski” olan   sonunu getirecek bir el çabukluğuyla   öteye geçememiştir. Islah hareketleri
          sından  millet / millilik ve eğitim / eğitimci   her şeyin “yenileştirilmesi” zarureti ortaya   “ulus / millet” kavramını öne çıkardılar   tabiatı gereği birer tamir çabaları olup
          kavramlarının tarih felsefesi açısından   çıktı. Hayatın modernce kurgulanması   ki; başlarına geleceklerden habersizce   sistemi topyekun yeniden yorumlama /
          irdelenmesi gerekmektedir.          insanın ve toplumun da yeni kurguya   ayranı kabartılan halklar önce bir “ulus   kurgulama amaçları içermez ve eskiyen
          Modern kapitalist batı medeniyetinin ken-  göre eğitilmesini mecbur kılıyordu. Eskiler   / millet” ilan edildiler sonra da bağlı   yeniyi tekrar diriltmeyi amaçlarlar.
          dine mahsus bir unsur olarak oluşmaya   bilgiyi dar bir gruba mahsus kılar ve kut-  bulundukları imparatorlukların üzerine   Tarihin bize öğrettiği bir hakikatle ifade
          başlamasıyla; ilk insandan beri süre gelen   sarken, yeniler tüm toplumun eğitilmesi   salındılar. Böylece hayal gerçeğe, suret   edecek olursak sistemin kendi içinden
          tüm alışkanlıklar değişmek / dönüşmek   ve kutsallığı atılıp tamamen aklileştirilmiş   hakikate galebe çaldı ve kapitalizm kendi   neşet eden tüm alternatif yorumlar gibi
          zorunda kaldı. Batının kendisini her şeyin   bilginin herkese yayılması gayretini yürüt-  ali menfaatleri için ulusları bir piyon gibi   postmodern medeniyet eleştirileri de
          efendisi kabul edip ötekini / kendinden   tüler. Eskinin tüm “hurafatından” insanları   kullanıp yeni dünya düzenini kendisi için   modern kapitalist yaşam felsefesini / eği-
          olmayanı ilkel olarak görmesi hatasına   modern eğitim tezgâhından geçirerek   daha sorunsuz ve kar marjı yüksek hale   tim-ulus telakkisini ancak güçlendirmiştir.
          düşmeden biz modern insanı “ yeni” , ön-  kurtarıp daha özgür ve bağımsız yaptığını   getirdi. Bu arada daha iyi ve daha uzun   Zira bu çabalar yeni anlayışın tıkanan
          cesi insanını da “eski insanlar” diyerek tarif   iddia eden modern kapitalist medeniyetin   bir yaşam için tüm eski değerlere karşı   menfezlerini açmaktan öte bir görev ifa
          edecek olursak; eski insanların kendileriyle,   bilgilenmeden ve eğitimden ne anladığı   ayaklandırılan insan kalabalıkları / uluslar   edememişlerdir.
          hemcinsleriyle, dünyayla ve ötesiyle kur-  maalesef, dünyada ve ülkemizde yeterin-  iki büyük genel ve onlarca özel savaşla   O halde kapitalist modern yorumun
          duğu tüm ilişkiler aşağı yukarı aynı zihni-  ce üzerinde durulmuş ve sonuca bağ-  güya böyle bir yaşam uğruna birbirlerine   eğitim / millet vb. tüm kavramlara yükle-
          yetin ürünüydü. Burada misal olarak, eski   lanmış bir mesele değildir. Tüm toplum   yedirildiler. Daha iyi eğitilerek bilgilenen   diği anlamlara karşı yeni bir şey söyleme
          Rus insanının gök gürlemesini yüzyıllarca   eğitilmeliydi ki, kapitalist ve modern bir   / özgürleşen modern insanlar kapitalist   imkânının doğal olarak varlığını moderni-
          Hz. Zekeriya’nın arabasıyla gökte çıkardığı   zaviyeden yeniden yorumlanan dünya   yeni efendilerin dünya genelinde elleri-  teye borçlu olan batı entelejansiyasında
          gürültü olarak anlamış olmasını bizdeki   işleri bir aksamaya mahal olmaksızın   ne tutuşturduğu yeni bilimin icat ettiği   olmadığı / olamayacağı anlaşıldığına göre;
          buna benzer yüzlerce örneği de aklımıza   yolunda gitsin ve kapitalist modern hayat   öldürücü gücü yüksek savaş aletleriyle   batı medeniyetine bizim gibi sonradan
          getirerek zikredebiliriz. Eski insan tabiatı ve   anlayışı yaşamın tüm alanlarına yayılsındı.   topyekûn bir savaşın / cinnetin nasıl ola-  eklemlenen tüm harici dünya acaba bu
          tabii olayları tamamen kendi mantalite-  Kapitalist medeniyet insanı yüceltmek   cağını sayısı milyonları aşan hemcinslerini   “yeni” yorumun ulus / eğitim vb. kavram-
          sine göre yorumluyordu ve bu yorum da   için mi eğitiyordu yoksa kendisine eleman   öldürerek kime hizmet için eğitildiklerini   ları başta olmak üzere tüm modernist
          onun hayatını idame ettirmesine fazla-  yetiştirmek için eğitimi mi kullanıyordu   yeni imparator / efendilerine kanıtlarcası-  yorum / kurgularını dışarda tutarak hayata
          sıyla kafi geliyordu. Oysa yeni / modern   doğrusu tartışmaya değer bir mevzudur.   na sergilediler. Oysa modern kapitalizmin   dair yeni bir bakış açısı geliştirebilir mi?
          dediğimiz zamane insanını ortaya çıkaran   Modern medeniyetin “millet” kavramıyla   hümanizm iddiasıyla ortaya sürdüğü tüm   Bu ve bizdeki modernleşme çabaları ile
          kapitalist batı medeniyeti akla dayalı yeni   olan münasebetine gelince ise; aslında   iddialar  “yeni” yoruma müstenit bilgilerle   bunlara bağlı olarak ortaya çıkan “milli
          yorumuyla eskiye dair ne varsa hepsin-  “millet / ulus” kavramının da modernizmin   eğitilen insanın daha “sorgulayıcı” , daha   eğitim” uygulamalarının ne şekilde seyret-
          den önce şüphe etti, sonra da modern   bir kurgusu / yorumu olduğunu söylemek   “hür” ve her türlü tasalluttan uzak safiyet   tiği sorunlarının cevaplarını da başka bir
          bilimin kendisine sunduğu fırsatlarla eskiyi   yanlış değildir. İmparatorluk düzenini   derecesinde bağımsız hareket edeceği ve   yazıya bırakalım.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19